Een droom die in vervulling komt

Vol enthousiasme, trots en soms nog wat ongeloof, is Stichting Kulabigwo begonnen aan het herbouwen van een school. Kyassuma Primary School is de basisschool waar Marleen en Kakooza al sinds de oprichting van de stichting mee samenwerken en die al lang aan een opknapbeurt toe was. Er zat een slechte fundering onder, vele muren waren gebarsten of zelfs vol gaten en het dak was ernstig verouderd. De kwaliteit van het onderwijs leed al een tijd onder de staat van bouwvallige school en sommige ouders uit de regio stuurden hun kinderen ondanks de afstand liever naar een school in de stad. Op een grote fondsenwerfactie van het laatste jaar is bijzonder veel gereageerd. Een tiental Nederlandse stichtingen, waaronder een aantal zeer grote in het bijzonder, heeft zijn vertrouwen in het herbouwen van Kyassuma Primary School uitgesproken en donaties gemaakt. Stichting Kulabigwo, en vooral de kinderen van Kyassuma Primary School, zijn hen enorm dankbaar.

De reconstructie van Kyassuma Primary School is extra bijzonder omdat het gaat om een overheidsschool. In Uganda gaan de meeste kinderen naar privéscholen. De kinderen op overheidsscholen komen vaak uit de allerarmste gezinnen. Het onderwijs wordt er gratis aangeboden maar de overheid heeft vaak niet voldoende middelen om deze scholen te onderhouden. De kloof tussen de allerarmsten en degenen die het schoolgeld voor een privéschool kunnen betalen lijkt hierdoor toe te nemen. Dat Stichting Kulabigwo in een overheidsschool investeert is uniek. De stichting verenigt bovendien de overheid met het bestuur van de school, de kerk en de lokale gemeenschap. Alle partijen zijn ongelooflijk blij verrast. Van alle kanten bieden mensen zich aan mee te werken aan de reconstructie.

Met het eerste fondsengeld is een deel van het oude schoolgebouw tegen de vlakte gegaan en heeft een tractor de grond gelijk gemaakt. Uiteindelijk hoopt Stichting Kulabigwo vier nieuwe klassenblokken van vier klaslokalen neer te kunnen zetten. Ook worden de latrines en keuken onder handen genomen. Uiteraard zal de school beter gefundeerd worden (met echte cement! – een grote trots van de schoolleiding) en zal er verder rekening gehouden worden met alle verschillende wensen.

Marleen en Kakooza dromen er ‘stiekem’ al jaren van om Kyassuma Primary School op te knappen. Ze hadden niet verwacht dat dit ooit nog zou gaan lukken. Dat ze nu toch met de reconstructie aan de slag kunnen is een droom die in vervulling komt. Behalve in de bouw, ondersteunt Stichting Kulabigwo de basisschool in Kyassuma door kinderen uit omgeving te stimuleren naar school te gaan en hen waar nodig te helpen bij de aanschaf van een schooluniform, lesmateriaal en lunch. Kakooza geeft extra lessen in wiskunde en Engels en organiseert creatieve en traditionele lessen.