Over Kim

De Vlaardingse Kim Vogel woont sinds 2006 in Uganda. In Nederland studeerde ze voor dansdocent aan de dansacademie in Rotterdam. Na een aantal jaar dansles te hebben gegeven, is ze haar droom om als vrijwilliger in Afrika te werken achterna gegaan. Ze kwam terecht op een school in het zuiden van Uganda, St. Pauls Kaaso Primary School, en voelde zich al snel helemaal op haar plek bij het echtpaar (Dominic en Rose) die de school zo’n vijf jaar eerder waren begonnen. Tegen de tijd dat Kim de school kwam ondersteunen, had de school ongeveer driehonderd leerlingen. Kim kwam regelmatig in het stadsziekenhuis (Kyotera Medical Centre) met schoolkinderen die ziek waren en behandeling nodig hadden.

In Kyotera Medical Centre kwam Kim in contact met dokter Katwiire Ambrose. Vijf jaar later heeft deze dokter Kim de kans gegeven om in zijn ziekenhuis een afdeling voor ondervoede kinderen op te zetten. Nu is Kim werkzaam als coördinator van de afdeling, waar zeer ondervoede kinderen worden opgenomen en behandeld en waar een rehabilitatie-traject wordt aangeboden om terugval te voorkomen.

Kim heeft uiteindelijk een jaar op St. Pauls Kaaso Primary School gewerkt en in die tijd de zorg op zich genomen van een aantal verstoten en mishandelde kinderen. Met haar nieuwe gezin verhuisde ze naar een huis in de buurt van de school en zo werd haar aanvankelijk tijdelijke Ugandese avontuur verlengd – wat nu, zo’n 12 jaar later, nog steeds voortduurt.

In 2012 heeft Kim bovendien een demonstratieboerderij opgezet, onder de naam ‘Bivamuntuyo’ (letterlijk: coming from sweat / je moet hard werken voor je onderhoud). Haar doel is om met de opbrengst van deze boerderij in de toekomst een financiële en fysieke (voedsel) bijdrage te leveren aan de afdeling voor ondervoede kinderen. De boerderij is een plek waar tien lokale bewoners dagelijks werken en waar mensen uit de gemeenschap welkom zijn voor agrarische workshops, voedingsadvies en andere services zoals het malen van hun pinda’s. Het doel van dit project is om op grassroot level meer bewustzijn over (het voorkomen van) ondervoeding te creëren zodat er minder ondervoeding onder de bevolking in de regio zal zijn.

Begin 2018 zijn Marleen en Kim – en daarmee Kulabigwo en Bivamuntuyo – intensiever met elkaar gaan samenwerken. Marleen en Kim delen voedingsadviezen met elkaar. Een aantal van de kinderen van Kulabigwo helpt regelmatig op het land van Bivamuntuyo en verdient zo een zakcentje. Meer over Bivamuntuyo is te lezen op hun Facebookpagina. Bivamuntuyo wordt in de volksmond ook wel ‘Biva’ genoemd.

Kim vlogt over haar avonturen in Uganda via haar eigen Youtube-kanaal.