Over Kulabigwo

Stichting Kulabigwo is opgericht in februari 1990 door Marleen Keijzer en haar man Alphonso Kaweesi Kakooza. Kulabigwo is vernoemd naar de grootvader van Kakooza. De naam is ook een Ugandees spreekwoord, dat staat voor ‘groei door vallen en opstaan’. Het kan ook vertaald worden als ‘weerbaar in het leven’. Kulabigwo overleed op 106-jarige leeftijd en zijn kracht en sterke wil blijven ons tot op de dag van vandaag inspireren.

Wat ooit begon met het idee een pleeggezin voor maximaal 15 kinderen te vormen is inmiddels uitgegroeid tot een stichting die voor de scholing van bijna 100 Ugandese kinderen gezorgd heeft en momenteel nog voor de scholing van een tiental kinderen zorgt. Bovendien hebben Marleen en Kakooza extra kinderen (tijdelijk) opgevangen in hun eigen huis en/of regelmatig zorg gedragen voor kinderen waarvan familieleden niet in staat waren dit op zich te nemen. Hoewel een aantal van de kinderen van Kulabigwo inmiddels zelf kinderen heeft, blijft Marleen zorg dragen voor voornamelijk de allerjongsten en meest kwetsbare kinderen in haar gemeenschap. De Ugandese bevolking groeit nog steeds hard en naar school gaan is nog steeds voor lang niet ieder kind in de gemeenschap vanzelfsprekend.

Marleen en Kakooza wonen in een plaatsje in de buurt van Masaka, in het zuidwesten van Uganda. Hoewel Marleen al langer in Uganda woont dan zij ooit in Nederland gewoond heeft, is door haar achtergrond het grootste gedeelte van de sponsors van Kulabigwo afkomstig uit Nederland. Ons bestuur van vrijwilligers vergadert regelmatig bij de zus van Marleen in Zwolle en bestaat uit Joost Heessels (voorzitter), Bernadette de Koning (penningmeester), Eva Riemersma (secretaris), Myriam Keijzer (vormgever/all round vrijwilliger), Nikki Ywema (websitebeheerder/all round vrijwilliger) en afwisselend andere vrijwilligers.

one-of-first-pics
Kakooza & Marleen in de beginjaren van Kulabigwo

De statuten van Stichting Kulabigwo kunt u hier inzien.